• mei

    28

    2014
  • 1462
  • 0
Gastvrije terraskaartjes

Gastvrije terraskaartjes

Je kent het wel, je zit op het terras maar voor je het weet begint het toch te regenen na een mooie zomerse dag, of het koelt toch wel erg af. Het is gezellig, dus je verhuist snel naar binnen om daar verder te borrelen, lunchen of dineren. Op het moment dat de medewerkers je binnen verder van dienst willen zijn met een nieuw drankje of een hapje voltrekt zich het volgende tafereel:

Medewerker: “Waar heeft u gezeten?”

Jij: “Op het terras, uhm, daar links achter ongeveer”

“Ok, even kijken, had u een cappuccino, twee koffie en een ijsthee?”

“Nee, wij hadden zojuist geluncht, twee broodjes…”

Etc. etc. Voor je het weet ben je twee, drie minuten verder voor de betreffende medewerker jouw rekening heeft gevonden en je een nieuw drankje kan bestellen. Zeker als het terras heel vol zat en iedereen, zoals het goede Nederlanders betaamt, tot het allerlaatste moment van de mogelijkheden op het terras gebruik maakte. Voor je het weet discussiëren we weer over een mogelijke Elfstedentocht nietwaar?

Bij veel horecazaken waar ik heb gewerkt of graag kom is het een gewoonte om gasten tegemoet te komen bij dreigende regen, en hen een bierviltje te geven met daarop geschreven het tafelnummer waar ze aan zitten. “Als jullie deze nou meenemen als jullie naar binnen komen, dan kunnen we jullie rekening vlot overzetten“.

Zo ook bij ‘t Hart van Breda, waar ik sinds het begin van het jaar de medewerkers mag trainen. Sinds ik me met Baspitality nog bewuster bezig houd met gastvrijheid en alles wat hierbij komt kijken, dacht ik, dit kan anders. Hoewel het natuurlijk het meest gastvrij is om met gasten mee te lopen naar binnen en de rekening netjes direct over te zetten, is dit bij een vol terras en een plotse regenbui helaas niet altijd te doen. Hierop bedacht ik gastvrije terraskaartjes. Een kaartje waarop staat uitgelegd aan de gast dat wij het ook betreuren dat het Nederlandse weer niet altijd meezit, maar dat iedereen binnen van harte welkom is mocht die regenbui zich plots aandienen. Het tafelnummer waar de gast aan zit staat hier netjes op, zodat voor iedereen duidelijk is waar men heeft gezeten. Hetzelfde principe als het eerdergenoemde bierviltje, maar dan persoonlijker. Zo ziet de gast dat er met hen wordt meegedacht, en dat de zaak is voorbereid op veranderingen van het weer.

Terraskaartje Voorkant

Tegenwoordig kan er met apps als buienradar en buienalarm aardig worden voorspeld of het gaat regenen en hoe hard. Als hier goed gebruik van wordt gemaakt kunnen de medewerkers hier tijdig op inspelen en kunnen gasten onbezorgd genieten van elk moment op het terras en van de gezelligheid binnen als het terras toch niet meer ideaal is.

Gastvrije terraskaartjes zijn verkrijgbaar als een onderdeel van de Brouwerij van Gastvrijheid. Heeft u als onderneming interesse in gepersonaliseerde terraskaartjes en een bijpassende terrastraining voor uw medewerkers? Neem vrijblijvend contact op voor een inspirerend gesprek.

© Copyright 2015 Baspitality