• januari

    6

    2014
  • 1645
  • 0
‘Geniet van het overbrengen van jouw passie’

‘Geniet van het overbrengen van jouw passie’

De volgende column verscheen in de Horeca Entree, editie 8 van 2013, als reactie op een column reeks gestart in februari 2013. Lees de column in zijn oorspronkelijke lay-out op de website van Horeca Entree.

Bas Schampers

Ras-bourgondiër Bas Schampers studeerde cum laude af aan de hotelmanagementopleiding van de NHTV Academy in Breda. Hij deed twaalf jaar horeca-ervaring op en is nu net begonnen met Baspitality, waarmee hij als zzp’er allerhande trainingen in gastvrijheid geeft.

www.twitter.com/baspitality

Intro – In het afgelopen jaar zagen we in deze opinierubriek veel strijdbaarheid voorbijkomen voor bewuste gastvrijheid in de horeca. In deze editie komt Bas Schampers aan het woord. Hij benadrukt dat gastvrijheid begint met gastvrij zijn naar medewerkers. En genieten met aandacht. “Ontdek hoe gaaf het is als je mensen ziet groeien in hun rol en om jezelf te herkennen in hun doen en laten.”

Tekst Bas Schampers

Op deze plek vormde zich een interessante discussie, gaande tussen diverse personen met allen een verschillende achtergrond. Er is veel overlap in meningen, zoals dat het niet opleiden van personeel vaak meer geld kost dan het wél doen. Als we dit als uitgangspunt nemen, wil ik graag de focus leggen op welke ondernemers in mijn ogen echt succesvol kunnen zijn. En dat zijn zij die werken vanuit passie voor hun vak en dit willen en durven overbrengen op hun medewerkers.

Vuistregel – Of je nu met scholieren, studenten, leerlingen of vaste medewerkers werkt; ik denk dat je als ondernemer allereerst zelf (on)bewust gastvrij moet zijn en dit met alle passie en enthousiasme die je hebt moet overbrengen naar je personeel. Wees allereerst juist gastvrij naar hén. Service naar je collega’s is service naar je gasten, leerde Mariska van Tapas Me Gusta mij, waar ik anderhalf jaar werkte als assistent-bedrijfsleider. Aangezien je als ondernemer vaak meer een ondersteunende en leidinggevende taak hebt dan dat je zelf de gasten aan het bedienen bent, is dit een o zo belangrijke vuistregel. Ontvang die leerling die nog niet zoveel weet elke dag met evenveel enthousiasme als je topwerknemer die al jaren in dienst is. En zorg ervoor dat je de verantwoordelijkheid geeft aan hen die het meest in contact staan met je gasten, zoals Rob van Vuuren al scherp aangaf.

Vuistregel: service naar je collega’s is service naar je gasten

Ambassadeurs – Verder deel ik de mening van André Sauerbier dat werknemers waar je aandacht en tijd insteekt, minder snel vertrekken dan andere. Hoewel het bij een leerling vaak de bedoeling is dat deze slechts een bepaalde periode in je bedrijf rondloopt, kan je van hem juist een goede ambassadeur maken waardoor hij bijvoorbeeld jouw leeromgeving promoot onder zijn studiegenoten. Hierdoor kan je vervolgens zelf een selectie maken uit goede, enthousiaste en leergierige studenten, omdat ze allemaal wel bij jou in de leer willen en uiteindelijk juist bij jou voor langere tijd aan hun cv willen werken.

Juist bij scholieren en studenten, waaronder de horeca bijbaan nummer één is, kan je door de juiste aandacht en begeleiding ervoor zorgen dat ze gedurende hun hele studie bij jou blijven. Hoewel de belangrijkste motivatie om bij jou naar binnen te stappen een extra zakcentje is, kan je door het overbrengen van jouw passie ervoor zorgen dat ze plezier hebben in hun werk, zich gewaardeerd voelen en daardoor graag in je zaak blijven werken. Op een gegeven moment, aan het einde van de studie, zal je inderdaad afscheid moeten nemen, maar dat betekent ook weer een nieuwe plek voor een goedkopere kracht na vele jaren een goede, betrouwbare in dienst te hebben gehad.

Aan- en afleren – Gedurende de tijd dat een scholier of student bij jou werkt, kan je hem de zaken leren zoals jij wilt. Het gaat immers vaak om een eerste horecabaantje. Natuurlijk moet het vak hem liggen, zoals Patrick en Clemens in editie vijf terecht aangaven, maar als dit zo is heb je een toppertje in je team. Iets wordt immers makkelijker nieuw aangeleerd dan dat er eerst iets moet worden afgeleerd. Neem voor dit proces de tijd. Investeer in een werknemer en ontdek hoe gaaf het is als je hem ziet groeien in de rol van gastheer of -vrouw. Geniet van het zichtbaar worden van jouw passie in de mensen waar je aandacht aan besteedt!

Geen aannames – Leer verder jouw personeel je gasten lezen zoals jij die zelf leest. Dit blijft natuurlijk erg lastig, zelfs voor een ervaren ondernemer in de gastvrijheid. Shima Engelfriet-Zeroual heeft het er in editie zes over dat een zakengast veelal snel wil lunchen. Het kan echter natuurlijk ook zo zijn dat hij juist rustig aan wil doen zodat hij de tijd heeft om een deal te sluiten. En wellicht willen de vriendinnen waarvan jij denkt dat ze graag willen bijkletsen, zo snel mogelijk terug de winkels in omdat ze al zoveel leuke jurkjes zagen die ze nog willen passen voor alles weer dichtgaat. Je weet het dus nooit zeker en vragen staat vrij … Praat hierover met je personeel, deel je mening en luister naar andere meningen.

‘Juist ook tijdelijke leerlingen kunnen goede ambassadeurs worden’

Enorme kick – De groei die je ziet bij je medewerkers is de reden dat ik Baspitality aan het opstarten ben. Ik krijg een enorme kick van het zien van groei bij mensen; als het me lukt om mijn passie over te brengen op jonge(re) telgen. Jezelf vervolgens herkennen in hun doen en laten is fantastisch. Probeer het eens, het zal je verbazen hoe gaaf het is! Maak hierbij vooral gebruik van diverse tools die je worden aangeboden in bijvoorbeeld Horeca Entree. Zoals de vier p’s van Shima: passie, plezier, presentatie en power. Ga als ondernemer bij jezelf uit van presentatie en power, breng dit over op je werknemers en geniet vervolgens van de passie en het plezier dat ze in hun werk krijgen door jou.

Zo werk je aan gastvrij personeel dat heel graag voor jou werkt en zich dus loyaal zal opstellen. En dit merken niet alleen je gasten. Ook je medewerkers, van scholier tot leerling en van fulltimer tot parttimer, zullen dan ambassadeurs zijn van je zaak.

Lees de column op de website van Entree Magazine.

© Copyright 2015 Baspitality