• maart

    9

    2016
  • 2233
  • 0
Sfeerimpressie: Coffee-trendtour Rotterdam

Sfeerimpressie: Coffee-trendtour Rotterdam

Hoe blijf je nou het beste op de hoogte van wat er speelt in jouw vakgebied? Zelf doe ik dat door vakliteratuur te lezen en vakbladen bij te houden. Door bijvoorbeeld regelmatig bierfestivals te bezoeken. Het meeste leer ik nog door in horecazaken op de vloer te komen. Maar het meest voor de hand liggend is misschien wel het meemaken van een trendtour. Mede-koffiemeester Leon Keekstra houdt de koffietrends goed in de gaten. Hij organiseert sinds enkele maanden koffie-trendtours, dwars door Rotterdam en in samenwerking met TrendCult. . Ik besloot vorige week mee te gaan.

Regenachtig Rotterdam

We starten ’s ochtends in een zeer regenachtig Rotterdam vlakbij het Centraal Station. Aan alles is gedacht, want Leon heeft de poncho’s bij de hand. Het programma tot 13:30u: Vijf koffiezaken, overal een bakkie en een praatje, daar komt het in het kort op neer. We starten met een klein, maar divers clubje mensen. De ene om eens een kijkje te nemen in de koffiewereld, de andere vanuit een interesse voor trends en alles wat daarbij komt kijken. Ik vanzelfsprekend uit liefde voor koffie en gastvrijheid.

Italiaanse lekkernijen

We starten bij Booon, We krijgen het advies de gehele dag dezelfde koffie te drinken. Dus of overal espresso, of overal cappuccino. Zo zijn de verschillen in smaak het beste waar te nemen. Zo sta ik om 10:15u aan een goede, licht zoete espresso in een typisch Italiaanse koffiezaak. De machine is het middelpunt, samen met Italiaanse lekkernijen. Booon was ooit een van de eerste zaken in Rotterdam met een filterdrager-machine. Telkens wordt in een zaak een link gelegd naar hedendaagse trends. Hoe een koffiezaak als Booon je doet realiseren dat je soms ook gewoon even tot rust moet komen. Uitgebreid een krantje lezen, of gewoon even een espresso en een praatje aan de bar.

Blending

We stappen terug op de fiets, op weg naar Man met Bril. Ergens onder een brug, bijna verstopt zit een zaakje met een open branderij. Koffiewinkel, bar, branderij ineen. Ik krijg hier een totaal andere espresso, veel intenser, veel meer zuren, niet minder lekker. Daar waar bij Booon een keuze wordt gemaakt door de uitbater, hij kiest zijn perfecte espresso, kies je hier uit een van de vele soorten, vaak single origin. In deze zaak zijn ze continu op zoek naar het perfecte recept, de perfecte doorlooptijd, de perfecte branding. Niet voor niets wegen ze alles af en worden doorlooptijden met een tablet aangegeven, die per boon verschilt. Ook hier de link naar het dagelijkse leven, waarin men altijd op zoek is naar de perfecte balans, het perfecte recept voor geluk. Tevens wordt blending uitgelicht. Steeds meer zie je dat een boekwinkel niet alleen een boekwinkel, maar ook een koffiezaak is. Dat een horecazaak ook zijn meubilair verkoopt. Dat er niet meer in hokjes gedacht wordt. Deze zaak is het allemaal, koffiezaak, winkel, branderij.

NocNoc, who’s there?

Een best stuk fietsen verder komen we bij NOCNOC. No Ordinary Coffee, Not Only Coffee. Hier serveert men naast de ‘reguliere’ espresso, ook diverse soorten slow coffee. Van een ordinaire filterkoffie, tot iets wat lijkt op French Press. We krijgen een uitgebreid voorbeeld en moeten natuurlijk proeven. Zijn we in Nederland eindelijk gewend aan espresso, moeten we weer terug naar filterkoffie ;). Maar ook dat zien we terug in deze tijd. Breien, moestuintjes en je ouders weer terug in huis. Waar we ons er eerst maar gemakkelijk van af maakten, doen we nu weer steeds meer op de ‘ouderwetse manier’, maar dan in een nieuw jasje.

Ookami

En dan de zaak met het grootste verhaal. We fietsen naar Ookami, van de Rotterdamse Heilige Boontjes. Een zaak waar sinds ruim een jaar, kansarme jongeren, die letterlijk aan de rand van de maatschappij stonden en door geen enkele instantie meer konden worden geholpen, een nieuwe weg omhoog vinden. Letterlijk. Ze beginnen in de kelder met het verpakken van koffiebonen. Als ze daar hun sociale skills op peil hebben door middel van deskundige begeleiding mogen ze gaan branden. Als ze dan nog steeds “niemand op de bek hebben geslagen” (niet mijn woordkeuze) krijgen ze een kans in de winkel zelf. De weg omhoog leert ze niet alleen op een eerlijke manier geld verdienen, maar ook zaken om trots op te kunnen zijn. Zoals wij het de normaalste zaak van de wereld vinden om trots de hele dag zaken op social media te posten, leren zij dat ook, en kunnen via die weg integreren. Waar zij eerst degenen waren die voor de deur oude vrouwtjes lastig vielen, rennen zij nu de straat op als ze dit zien gebeuren.

Mr. Beans

We eindigen bij Mr. Beans. Een koffiezaak gestart door een komische drie-eenheid de Borrelnootjez. Zij zijn letterlijk de huiskamer van de buurt, waar een gesprek, humor en entertainment nog belangrijker zijn dan de koffie. De koffiezaak staat hier in de buurt voor iets wat tegenwoordig steeds meer wordt gezien. Mensen gaan weer lokaal shoppen, bij kleine ondernemers. Die kleine ondernemers werken weer samen aan succes, in plaats van elkaar te beconcurreren. De Rotterdamse Westkruiskade is hierbij een voorbeeld voor andere steden, in binnen- en buitenland, tot aan de banlieues in Parijs.

Een aanrader voor elke horecagek

Om 14:00u, een half uur na geplande tijd eindigt hier de trendtour. Opvallend is dat de tour vanuit diverse invalshoeken op de trends ingaat, wat het voor een breed publiek toegankelijk maakt. Ik als koffie- en gastvrijheidsgek vind het geweldig om te zien hoe divers de zaken zijn, terwijl een ander zich verwondert over de maatschappelijke trends die er gaande zijn. En zo ontstaan er toffe gesprekken plaats in de groep.

Kortom, een inspirerende ochtend en een absolute aanrader voor elke horecagek of koffieliefhebber. Die Leon Keekstra, stadsbemoeial van Rotterdam, heeft dat toch maar mooi opgezet met Evelien van Trendcult. De tour wordt elke maand georganiseerd op open inschrijving, maar voor groepen is deze ook los te boeken. Aanmelden kan bij TrendCult.

LEAVE A COMMENT

You comment will be published within 24 hours.

Annuleren
© Copyright 2015 Baspitality